Wat is job marketing?

In dit artikel gaan we in op de term ” job marketing”. We leggen jou uit wat job marketing betekent, hoe je het kan inzetten voor jouw vacatures (jobs) én welke partijen jou hierin kunnen ondersteunen.
 
Job marketing betekent het inzetten van online marketing, job boards en blogs om jouw vacature onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Iedere vacature heeft weer een iets andere doelgroep. Om deze doelgroep te bereiken zijn er verschillende kanalen die ingezet kunnen worden.
 
Niet alleen het vinden van de juiste kanalen is hierin belangrijk. Ook het optimaal benutten van deze kanalen speelt een belangrijke rol.
 
Om te beginnen gaan we hieronder kijken naar wat deze verschillende kanalen zijn. Op basis daarvan geven we een aantal praktijkvoorbeelden. Dit zijn praktijkvoorbeelden van hoe een mogelijke job marketing campagne eruit zou kunnen zien.

Wat zijn de verschillende job marketing kanalen?

Wanneer je een job marketing campagne opzet zijn er verschillende kanalen die ingezet kunnen worden. In grote lijnen zijn dit de meest voorkomende kanalen.
 
 
Vaak bestaat een job marketing campagne uit een combinatie van meerdere van de bovengenoemde kanalen.
 

Praktijkvoorbeeld job marketing

Laten we een voorbeeld geven van een mogelijke job marketing campagne. We gaan in dit geval uit van een bedrijf dat op zoek is naar een online marketing manager. Het bedrijf houdt zich bezig met advies omtrent duurzaamheid en energiebesparingen voor bedrijven. De onderneming groeit hard alleen heeft voor het online marketing team een nieuwe manager nodig. Het betreft een remote vacature dus de nieuwe medewerker hoeft niet op een bepaalde locatie te wonen.
 
Uit deze informatie kunnen we al direct een aantal gegevens halen voor de mogelijke doelgroep:
 
  • De nieuwe medewerker moet ervaring hebben met online marketing of in de rol van online marketing manager;
  • De nieuwe medewerker moet affiniteit hebben met duurzaamheid en energie;
  • De nieuwe medewerker moet op zoek zijn naar een remote vacature.
Dit is uiteraard heel beknopt maar geeft wel in grote lijnen ideeën voor een mogelijke job marketing campagne. Een recruitment marketeer kan namelijk op basis van deze informatie aan de slag gaan om een selectie van kanalen samen te stellen.
 
 
De kanalen moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Gericht op online marketing.
  • Gericht op duurzaamheid.
  • Gericht op remote werken.
 
Uit een grondige analyse blijkt dat de volgende platformen wel eens goed aan kunnen sluiten:
 
  • TikTok, Instagram en LinkedIn voor het bereiken via een advertentie van mogelijk latent werkzoekende online marketing managers.
  • Sustainablejobs.nl én hetkanwel.nl (blog over duurzaamheid) voor het mogelijk bereiken van mensen met een grote affiniteit voor duurzaamheid.
  • RemoteOK, een platform voor remote werk.
De recruitment marketeer maakt vervolgens een lijst van de kosten en het te verwachten resultaat (gemeten in aantal mogelijk te verwachten sollicitanten). Vaak wordt dit aan de hand van een dashboard en software pakket gedaan. Er zijn verschillende partijen die deze dienst aanbieden (lees hieronder een lijst van job marketing agencies).
 
 
Het kostenplaatje kan er dan als volgt uit komen te zien:
 
  • Advertenties voor de duur van twee maanden van TikTok, Instagram en LinkedIn. De kosten: €2750 exclusief 21% btw.
  • Vacature plaatsingen op Sustainablejobs.nl voor €375,00 exclusief 21% btw.
  • Vacature plaatsing op RemoteOK voor €750 exclusief 21% btw.
Op basis van beschikbare data wordt er verwacht dat deze investering van bijna €4000 zal resulteren in vijf sollicitanten die voldoen aan de criteria.

(Dit zijn uiteraard voorbeelden en schattingen).

Waarom gebruik maken van job marketing?

Job marketing en recruitment marketing worden steeds vaker ingezet door bedrijven. In sommige gevallen door een recruitment marketing agency maar ook steeds vaker door het eigen online marketing team.
 
In de huidige arbeidsmarkt hebben bedrijven steeds meer moeite om kandidaten te vinden voor vacatures. Alleen het online publiceren op de website is niet meer voldoende voor veel bedrijven. Dat betekent dat er flink geïnvesteerd moet worden om kandidaten te bereiken en te overtuigen op vacatures te reageren.
 
De investering die dit met zich meebrengt moet zo efficient als mogelijk worden gespendeerd. Dat betekent dat er al snel sprake is van recruitment marketing. Waarbij er rekening gehouden moet worden met data over doelgroepen en waar deze doelgroepen te vinden zijn.
 
Job marketing is één van de manieren om op een efficiënte manier kandidaten te bereiken.

Welke job marketing platformen zijn er? 

In Nederland zijn er een aantal bedrijen en platformen die job marketing aanbieden. 

Hier volgt later een lijst met job marketing platformen. 

Hoe zet je een job marketing campagne op? 

Een job marketing campagne kan je natuurlijk zelf opzetten (geen slecht idee maar kost tijd en meer geld) of via een job marketing bedrijf. Hieronder hebben we een lijstje gemaakt van job marketing bedrijven in Nederland die je eventueel kan benaderen hiervoor. 

Welke job marketing bedrijven zijn er? 

Er zijn in Nederland een aantal bedrijven die job marketing diensten aanbieden. De bekendste zijn o.a. 

 

Daarnaast is het ook mogelijk om specifiek voor een recruitment vacature een job marketing campagne op te laten zetten door Recruiternext.nl. Voor meer informatie hierover kan je contact opnemen met ons team. 

Vacature Plaatsing

Plaats een recruitment vacature/opdracht in ons netwerk! 

Ontvang onze nieuwsbrief!