In deze blog vertellen we je alles over recruitment marketing (niet verwarren met job marketing). De definitie komt onder andere aan bod, waarom recruitment marketing zo belangrijk is tijdens het werven van kandidaten en de verschillende componenten die nodig zijn voor een strategisch sterk recruitment marketing plan. Oftewel, deze blog bied je alle handvaten aan om te leren over recruitment marketing!
Wat is de definitie van recruitment marketing?
Als eerste vertellen we je graag de definitie van recruitment marketing. Het is immers belangrijk om te weten waar je over leest!
Recruitment marketing staat voor een combinatie van strategieën en ‘tools’ die worden gebruikt door een organisatie om zo nieuw talent te vinden, aan te trekken en te betrekken tot de organisatie zodat ze op een openstaande vacature gaan reageren. Recruitment marketing wordt ook wel de pre-sollicitantfase van talent acquisitie genoemd.
Het bedrijf promoot de waarde van het werken voor de organisatie, zodat het voor sollicitanten aantrekkelijk wordt om te gaan solliciteren bij deze organisatie.
Recruitment marketing maakt gebruik van diverse digitale marketing strategieën. Denk hierbij aan content marketing, vacatures op matchingplatforms plaatsen, job marketing via carrièresites, social media recruitment, e-mail marketing en referral recruitment.
Een aantal onderdelen zijn cruciaal voor een goed recruitment marketing plan. Deze onderdelen omvatten: doelstelling, rollen definiëren, kandidaten werving, recruitment kanalen identificeren, middelen toewijzen en het creëren van een content kalender.
Waarom is recruitment marketing zo belangrijk?
In Nederland kennen we in meerdere sectoren een groot personeelstekort. Dit tekort is de belangrijkste reden om recruitment marketing toe te passen. Recruitment marketing maakt het voor sollicitanten aantrekkelijk om bij het bedrijf te gaan werken en zullen hierdoor eerder gaan solliciteren op een openstaande vacature.
Nog een belangrijk scenario waarbij recruitment marketing goed te pas komt, is sollicitanten vinden in een concurrerende arbeidsmarkt. Wanneer er meerdere bedrijven in dezelfde regio dezelfde functie aanbieden, hoe trek je de sollicitanten dan naar jou toe? Hier komt recruitment marketing te pas. Door de verschillende strategieën toe te passen, wordt jouw bedrijf als het meest aantrekkelijk gezien en zullen de sollicitanten eerder op jouw vacature gaan reageren.
Maar hoe werkt zo’n strategie dan?
Vergelijk een werkzoekend iemand even met een consument. Een werkzoekende kijkt op dezelfde manier naar carrièremogelijkheden als een consument die een aankoop wil doen. Degene zal bronnen gaan zoeken en recensies gaan lezen. Zodra deze openbare feedback positief is, zal de persoon eerder geneigd zijn om ervoor te gaan. Oftewel, de informatie die sollicitanten kunnen vinden, zal groot meespelen in hun beslissing om te gaan solliciteren of de aangeboden functie te accepteren, ookal zijn ze wellicht op dat moment niet opzoek naar een nieuwe baan.
De functie van de recruitment marketeers is dus om de mogelijke sollicitanten naast de functie omschrijving ook te voorzien van een positief verhaal of feedback over de organisatie. Dit resulteert vervolgens in meer naamsbekendheid, een gekwalificeerde talentenpool, snellere werving en betere kandidaat ervaring.
Wat zijn voorbeelden van recruitment marketing?
Goede voorbeelden van recruitment marketing omvatten interviewen van de werknemers, SEO (search engine optimization) carrière sites en social media vacature advertenties. Om de voorbeelden van recruitment marketing goed in beeld te brengen, kijken we naar de combinatie van componenten die komen kijken bij recruitment marketing. Wat houden deze componenten in?
Employer branding
Onder Employer branding valt het positief benadrukken van je bedrijfscultuur. Je maakt je bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk om te komen werken. Employer branding is een weerspiegeling van de waarden en missie van de organisatie. Om een sterke Employer branding neer te zetten is het belangrijk om de bedrijfscultuur, waarden en missie van het bedrijf de definiëren en te communiceren naar potentiële sollicitanten.
Employee Value Proposition (EVP)
Onder EVP vallen alle voordelen die meekomen zodra iemand zou gaan solliciteren bij jouw bedrijf. Zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden komen hierbij aan bod. Salaris, doorgroeimogelijkheden, de bedrijfscultuur die er heerst en de plek waar de sollicitant zal gaan werken spelen een grote rol.
Social media recruiting
Social media recruiting is simpelweg het communiceren van de bedrijfscultuur, waarden en missie via verschillende social media kanalen. Deze kanalen kunnen ook functioneren om verhalen van huidige werknemers uit te lichten.
Kandidaat-persona’s
Een persona is het ideale prototype voor de openstaande functie. Deze niet-bestaande of nog niet gevonden persoon voldoet aan alle eisen (karaktereigenschappen en vaardigheden) die bij de functie passen. Als recruitment team krijg je zo een helder beeld op welke doelgroep je moet inspelen als het gaat om nieuwe kandidaten werven.
Concurrentieanalyse
Weet je nog dat we bespraken waarom recruitment marketing zo belangrijk is? Bij een concurrerende arbeidsmarkt komt een concurrentieanalyse dus zeer goed van pas. Bij zo’n analyse zet je alle voor- en nadelen van jouw organisatie op een rijtje en vergelijkt deze met de concurrent. Wat maakt jouw bedrijf uniek van de concurrent en waarom zouden de kandidaten bij jou moeten komen werken? De antwoorden kun je uitlichten in de rest van je strategie.
Candidate experience
Je moet potentiële kandidaten geïnteresseerd en in contact houden. Hierdoor voorkom je dat kandidaten naar een andere werkgever gaan om te solliciteren. E-mail campagnes, doorgroeimogelijkheden uitlichten en aangeven dat je openstaat voor feedback, zijn voorbeelden van een optimale kandidaat-ervaring. Je doet er dus alles aan om iedere sollicitant een positief gevoel te bezorgen over zijn of haar sollicitatie en de organisatie. Als organisatie maak je het solliciteren zo makkelijk mogelijk.
Wat is de recruitment marketing funnel?
Om recruitment marketing nog duidelijker in beeld te brengen maken we gebruik van de recruitment marketing funnel. Deze funnel zorgt ervoor dat je weet in welke fase je je bevind en welke stappen behoren bij deze fase.
De fases waarin je je kan bevinden zijn: bewustwording, betrokkenheid, interesse tonen, consideratie/overweging en applicatie. Deze fases omschrijven de route die een kandidaat ervaart.
Tijdens het uitvoeren van recruitment marketing wordt er vooral gefocust op de bovenste helft van de funnel.
Tijdens de awareness fase maak je de kandidaat bewust van het bestaan van het bedrijf. Je maakt de kandidaat nieuwsgierig naar het bedrijf. Tijdens dit proces leert de kandidaat meer over het bedrijf en komt de bedrijfscultuur, waarden en missie van de organisatie naar voren.
Na deze fase komt de kandidaat in de overwegingsfase. Hierbij komt de specifieke functie naar voren en komt de kandidaat meer te weten over zijn of haar mogelijkheden binnen de organisatie. Het is in deze fase ook belangrijk om goed naar voren te brengen wat jouw organisatie zo uniek maakt, ten opzichte van de concurrentie.
Wanneer de kandidaat is overtuigd komt de fase van applicatie. In deze fase is het belangrijk om de sollicitatie zo makkelijk mogelijk te maken voor de kandidaat. Zorg ervoor dat de kandidaat positief terug blikt op de organisatie en sollicitatie.
Tijdens de sollicitatieprocedure komt recruitment marketing niet zoveel meer van pas. Dit valt onder het onderste gedeelte van de recruitment marketing funnel. Screenen, het sollicitatiegesprek, de ‘job offer’ en het aannemen komen hierbij van pas.
Tips voor optimale recruitment marketing
Een goed recruitment marketing plan geeft de weerspiegeling weer van de organisatie. In dit artikel hebben we al meerdere tips laten vallen voor een optimaal recruitment marketing plan. De stappen die je sowieso moet ondernemen voor een goed plan, de verschillende componenten die komen kijken bij recruitment marketing en de recruitment marketing funnel. Er zijn nog een aantal tips die kunnen helpen met het optimaliseren van jouw recruitment marketing plan.
1. Maak gebruik van organische en betaalde advertenties.
Zoek uit op welk social media kanaal jouw doelgroep zich bevindt en speel hierop in met passende content. Instagram, Facebook en LinkedIn zijn de grootste voorbeelden hiervan. Wat je vaak ziet is dat verschillende generaties zich op verschillende kanalen bevinden. Content plaatsen op deze platforms is gratis en kan met de juiste strategie zorgen voor meer bereik.
Betaald adverteren via deze kanalen zorgt vaak voor meer bereik en engagement. Dit valt onder paid-media.
2. Optimaliseer de kanalen van de organisatie zelf
Een bedrijf is vaak in bezit van een eigen website, e-mail of blog. Oftewel, owned-media. Door deze kanalen SEO-proof te maken, zorg je ervoor dat wanneer een kandidaat op een bepaalde functie zoekt op Google, jouw pagina misschien wel naar voren komt.
Door in te spelen op trends, maak je je kanaal interessant en actueel. Dit vergroot de kans op meer paginabezoeken en engagement.
3. E-mail en nieuwsbrieven optimaliseren
Deze tip is bedoeld voor de organisaties die al gebruik maken van e-mail marketing. Doe je dit nog niet? Begin er dan mee!
Door vacature-gerichte e-mails en nieuwsbrieven te sturen naar potentiële kandidaten vergroot je de betrokkenheid van de kandidaten. Je houdt ze geïnteresseerd en vergroot de kans op een sollicitatie. Ga dus nog een keer je e-mail marketing strategie na en optimaliseer deze waar nodig. Maak de e-mails uitnodigend om te gaan solliciteren.
4. Consistentie in je content
Natuurlijk is het belangrijk om voor afwisseling te zorgen op de Instagram feed van je bedrijf. Daarbij is het echter wel cruciaal om de boodschap van de content consistent te houden. Zorg je voor afwisselende boodschappen, dan is de kans op verwarring binnen je doelgroep groter.
Consistentie in je content is dus essentieel voor het opbouwen en ontwikkelen van je employer brand. Ook bouw je vertrouwen op en zorg je voor meer betrokkenheid van je volgers.
Meer over Recruitmentblog.nl
De recruitmentblog community is een onderdeel van Recruiternext.nl. De community speciaal gemaakt voor recruiters en recruitment marketeers bestaat uit een blog, nieuwsbrief en de job board (Recruiternext.nl).
Deze community heeft als doel om jou meer te leren over recruitment én recruitment marketing, waar je in deze blog over hebt kunnen lezen! De blogs worden gepubliceerd door recruiters, recruitment marketeers, HR professionals en online marketeers.