Candidate experience is hot! Iedereen strooit er mee alsof het pepernoten zijn rond Sinterklaastijd. En toch heeft iedereen weer een andere visie op dit begrip.
Maar wat betekent het begrip candidate experience eigenlijk? In dit artikel lees je mijn visie op deze definitie, de relevante onderdelen ervan en hoe je nou een fijne ervaring neerzet voor elke stakeholder.
Spoiler alert: Kandidaten die een betere candidate experience hebben gekregen, blijven vaak ook langer bij je bedrijf werken. Scheelt jou als recruiter weer minder vacatures vullen en meer tijd besteden aan die vrijmibo’s bij je pingpong tafel, in je yoga zithouding met een Esma in je hand.
In dit artikel focus ik mij overigens nu vooral op het moment dat een sollicitant daadwerkelijk als kandidaat in procedure wordt genomen voor een openstaande vacature. Voor het hele proces kan ik gerust een heel boek vullen.
Candidate experi-huh?
Tegenwoordig word je bijna doodgegooid met de term Candidate experience in recruitment artikelen. Volgens kennisplatform Kiqit kan je dit begrip als volgt omschrijven: Het bieden van een candidate experience is een totale ervaring die een kandidaat heeft tijdens het sollicitatieproces, vanaf het eerste contactmoment tot aan de uiteindelijke beslissing. Het creëren van een positieve candidate experience is belangrijk voor het aantrekken en behouden van talent Simpeler gezegd: Elk contactmoment dat jij hebt met een sollicitant is belangrijk om de relatie tussen jou en deze sollicitant te versterken. En mocht je toch iemand afwijzen, dan hou je er een enthousiaste ambassadeur van jouw merk aan over. Hoe gaaf is dat? Mijns inziens is het neerzetten van een goede candidate experience dan ook essentieel om talent te binden aan je bedrijf en vooral ook te behouden voor de komende jaren. Voor Gen-Z kandidaten: Je kunt dus doorgroeien in je parttimefunctieWaarom een goede ervaring zo belangrijk is
Sinds Covid de wereld voorgoed heeft veranderd, zijn bedrijven (en zeker ook recruiters) steeds meer digitaal gaan werken, aldus ook Cloudcarrier (ICT-partner voor het MKB) in een van hun blogs. Hybride werken zorgt voor meer digitale sollicitatiegesprekken via MS Teams, Zoom of Google Meet en geen reistijd voor de kandidaat. Dat betekent dat je wel steeds meer moet communiceren over de te nemen stappen in jouw recruitment proces. Newsflash: Deze kandidaat ziet hoogstwaarschijnlijk pas fysiek collega’s in een tweede ronde gesprek of soms helemaal niet. Als je een band wilt opbouwen met deze kandidaat, dan zul je echt wat beter je best moeten doen om deze persoon een goed gevoel te geven, terwijl jullie wellicht nog nooit tegenover elkaar hebben gezeten. En net als bij restaurants, geldt hetzelfde als bij solliciteren: Je kunt best 99 van de 100 tevreden sollicitanten hebben; als er 1 bij zit die geen goeie ervaringen heeft, dan is dat wat wijdverspreid online zichtbaar wordt. Ook bevinden wij ons op dit moment in een kandidatenmarkt. Er is een overvloed aan vacatures, waardoor elke kandidaat ook meerdere keuzes heeft. Hoe bepaal je dan of iemand voor jouw bedrijf kiest en niet voor jouw even aardige, pingpongtafel biedende, yoga club faciliterende concurrent.Onderdelen van een gestroomlijnde candidate experience
In elke fase kan je jouw candidate experience inrichten, zodat jij de beste ervaring geeft aan een kandidaat. Door touchpoints te identificeren, kan je vanuit daar ook gerichter jouw interesse kenbaar maken en jouw gevoel aan de ander overdragen. CM.com, wereldwijde leider in cloudsoftware, omschrijft dit in de volgende onderdelen:- Bewustwording: Houd het contact zo laagdrempelig mogelijk en zoom vooral in op de bedrijfscultuur, de waarden en bijvoorbeeld (door)groeimogelijkheden;
- Overweging: Sollicitant gaat op zoek naar aanvullende informatie, omdat deze jouw bedrijf interessant vindt. Zorg ervoor dat deze info overzichtelijk is te vinden;
- Interesse: Houd een open communicatie richting de kandidaat. Deze heeft vast meerdere procedures lopen, dus houdt ze vooral betrokken bij jouw bedrijf en zorg ervoor dat deze contact kan opnemen met een collega of recruiter voor vragen;
- Daadwerkelijk solliciteren: Keep it simple; Niets is zo irritant als het invullen van 28 velden en dan ook nog eens het uploaden van je cv en verplichte motivatie. Zorg dus voor een eenvoudig sollicitatieproces;
- Gesprekken voeren: Houd de kandidaat continue up to date en geef duidelijke feedback wanneer deze het wel of niet is geworden.
- Aangenomen: Nadat je de kandidaat hebt aangenomen, ben je er nog niet. Zorg voor een gedegen onboardingprogramma, waar je een buddy toewijst en tijd neemt om een inwerkprogramma in elkaar te zetten. Lees meer hierover in onze andere blog post