Hoe schrijf je een goede Inmail?

1 mrt. 2022 @ 10:05

Hoe schrijf je een goede Inmail?

Dit artikel is geschreven door Maureen Ensink

“Oh nee, ben jij zo’n irritante recruiter?”. Een zin die ik vaak hoor als ik over mijn baan vertel. Voor mij juist extra motivatie om te laten zien hoe het wel kan, en dat recruitment echt een vak is.

Mijn naam is Maureen Ensink, recruiter in hart en nieren. Mijn eerste recruitment stappen maakte ik 5 jaar geleden bij Brunel, vervolgens bij Ahold Delhaize en momenteel werk ik als freelance recruiter bij Rituals. Ik recruit voor digital, data science & analytics vacatures. Een uitdagende markt waar een kandidaat en een vacature voor mij als een puzzel in elkaar horen te vallen. Ik geloof niet in “post & pray”, maar om zelf die perfecte kandidaat te sourcen. Linkedin, talent pools en datagedreven werken zijn dan ook onderwerpen die mij aan het hart liggen. Hierin deel ik dan graag mijn ervaringen.






Hoe schrijf je een goede Inmail?

In een schaarse arbeidsmarkt kan je er helaas niet op vertrouwen dat jouw perfecte kandidaat zelf solliciteert op jouw vacature. Een passende oplossing is een directe benadering via een Inmail (Linkedin e-mail) via Linkedin. Bijna alle Linkedin gebruikers vinden het namelijk goed om benaderd te worden via Linkedin, zolang er een relevante vacature voor hen is. Daar ligt een grote kans. Maar hoe zorg je ervoor dat deze aanspreekt en een opening vormt om in gesprek te gaan? In deze blog geven wij je handige tips.




Zorg voor een pakkende titel

De titel is het eerste wat de kandidaat ziet. Deze moet to-the-point, specifiek en aansprekend zijn. Een derde van alle ontvangers leest alleen het bericht als de titel aanspreekt. Jouw kandidaat krijgt waarschijnlijk regelmatig Inmails, dus hoe val je op? Vermijd algemene titels als “word jij mijn nieuwe collega?”. Laat juist weten hoe diegene impact maakt en bij welk bedrijf. Bijvoorbeeld: “Maak als recruiter bij (bedrijf) impact door het aannemen van nieuwe, talentvolle collega’s.




Introduceer je bericht op een persoonlijke manier

Berichten die persoonlijk zijn geschreven worden vaker geopend dan bulk berichten zonder persoonlijke noot. Kijk dus naar de bedrijven waar diegene heeft gewerkt of persoonlijke kenmerken. Zie je gemeenschappelijke delers met de kandidaat, benoem deze dan zeker. Kandidaten zijn meer dan eerder geneigd op jou te antwoorden als ze lezen dat ze gemeenschappelijke connecties, hobby’s of eerdere werkgevers hebben.




Benoem de reden van de Inmail

Geef aan waarom jij denkt dat de vacature passend kan zijn. Benoem daarbij wat voor hen er interessant aan kan zijn; is het een promotie, andere branche of dichter bij huis? Kortom; what’s in it for them? Houd dit kort en stuur niet al de vacaturelink mee. Je wil juist de kandidaat warm maken om verder in contact komen.




Sluit af met een duidelijke call to action

Laat weten wat jij verwacht van de kandidaat. Effectieve woorden hierin zijn: solliciteer, klik en vandaag. Houd deze call to action kort, CTA’s met drie woorden zijn het meest effectief. Denk daarbij aan: “solliciteren kan hier” of “vandaag even bellen?”.




Houd het kort en bondig

Inmails met 100 woorden of minder hebben 50% meer kans op geopend te worden dan langere berichten. Dit heeft er onder andere mee te maken dat ongeveer de helft van de gebruikers de Inmails leest op zijn/haar mobiel. Schrijf dus echt de essentie van de Inmail, alleen zo blijft deze uitnodigend om te lezen.




Deel jouw contactgegevens

Dit is een open deur, maar niet alle recruiters hebben hun contactgegevens standaard in hun Inmail handtekening. Benoem deze contactgegevens, zodat je de kandidaat de keuze geeft hoe hij/zij met jou in gesprek wil komen.

De meest effectieve dagen voor Inmails zijn maandag tot en met donderdag. Probeer het weekend te vermijden, dan zijn de kandidaten (net als jij hopelijk) lekker aan het genieten van hun weekend. Zorg er daarnaast als recruiter voor dat je de Inmails inbox goed in de gaten houdt; reageer binnen 1-2 dagen op jouw kandidaat. Anders loop je het risico dat de kandidaat zich niet serieus genomen voelt. Jij benaderde hem/haar toch?

Heeft jouw perfecte kandidaat nu alsnog niet gereageerd op jouw Inmail, stuur hem dan na 3 dagen en Inmail met de vraag of het voorgaande bericht goed is ontvangen. Krijg je nog geen bericht, stuur dan een laatste Inmail een week later. Hierin geef je aan dat je concludeert dat de kandidaat geen interesse heeft. Mocht dit toch zo zijn, dan kunnen ze uiteraard contact opnemen. Laat het dan ook hierbij, cijfers wijzen uit dat er nauwelijks nog een response is na een 3e bericht.

Hopelijk geeft deze blog jou goede handvatten om die perfecte kandidaat te laten reageren op jouw Inmail. Heel veel succes!